Expeditie: Sustainability in Hospitality
De toenemende focus op duurzaamheid in de hospitality brengt een golf van verandering teweeg, waarbij enerzijds wetgeving een rol speelt maar anderzijds ook de verwachtingen van gasten en opdrachtgevers.
Er zijn veel verschillende wetten en richtlijnen met betrekking tot duurzaamheid in de hospitality. Voor grote organisaties is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), misschien wel de belangrijkste. Deze wet verplicht hotels en restaurantketens jaarlijkse over hun duurzaamheidsinitiatieven te rapporteren en bijvoorbeeld de materialiteitsmatrix bij te werken.
Ook wanneer u zich niet hoeft voor te bereiden op strengere rapportage-eisen, verlangen gasten en eventuele opdrachtgevers stappen met betrekking tot duurzaamheid. Wat wordt er van u verlangt? Wat kan u morgen zelf ondernemen? Waar liggen binnen uw hotel, restaurant, bed & breakfast en vergaderlocatie kansen om te verduurzamen? Wat doen andere organisaties en wat kan u hiervan leren? Op deze en meer vragen krijgt u antwoord tijdens het spelen van de serieus game: “Sustainability in Hospitality”.
De expeditie:
In Sustainability in Hospitality, zullen uw werknemers het concept sustainability onderzoeken door zes afgelegen eilanden te verkennen. Tijdens de expeditie zullen foto’s, audioclips, videoclips, tweets en nieuwsartikelen worden verzameld. Naast het verzamelen van verschillende soorten informatie, worden duurzaamheidsoplossingen ook tot leven gebracht door middel van interactieve mini-games en simulaties. Op deze manier zullen uw werknemers niet alleen de verschillende verschillende duurzaamheidsinitiatieven beter begrijpen, maar ook de inzichten verwerven die nodig zijn om ze in de dagelijkse context van hun werk te kunnen plaatsen.
De kennis die is verkregen uit de verzamelde informatie, mini-games en simulaties, zal door de deelnemers worden geanalyseerd en vervolgens worden verwerkt in een gedeeld conceptueel kader, een radarbeeld en een materialiteitsmatrix. Op deze manier zal aan het einde van de expeditiedag duidelijk zijn welke duurzaamheidsmaatregelen uw organisatie momenteel op de radar heeft, welke maatregelen het zou moeten overwegen, en welke maatregelen verwaarloosbaar zijn. Dit overzicht helpt uw organisatie om een nieuwe/aangepaste strategie te formuleren met betrekking tot duurzaamheid.
Doelgroep:
Sustainability in Hospitality is een uniek spel met inhoud die van groot belang is voor iedereen die betrokken is bij de dagelijkse operatie en toekomst van de organisatie. Het spel biedt een educatieve ervaring voor alle medewerkers van hotels en restaurants, zowel leden van het management, keukenpersoneel, front- en backofficemedewerkers. Maar daarnaast, bij grotere organisaties, ook voor de raad van bestuur en innovatieteams, aangezien zij allemaal een cruciale rol spelen in de duurzame toekomst van de organisatie. Het spel kan worden gespeeld met een fysiek of digitaal bord. Met een fysiek bord kunnen maximaal 16 spelers per bord meedoen. Met een digitaal bord kan het aantal spelers onbeperkt worden uitgebreid. Er is geen specifiek kennisniveau vereist om deel te nemen; het is toegankelijk voor iedereen.
Resultaten:
Ontgrendel het potentieel van uw organisatie door het spelen van onze serious game. In slechts één dag (of een halve dag) zal uw team een gedeeld begrip van duurzaamheid in de context van hospitality krijgen en bovendien de mogelijke toepassingen voor uw eigen organisatie ontdekken. Er zullen tijdens het spelen van de game meer dan 200 mogelijke verbetermaatregelen voorbijkomen! De toepassing van deze maatregelen binnen uw organisatie zal worden weergegeven door middel van een radar en materialiteitsanalyse (tijdens de sessie op een groot scherm en na de sessie toegestuurd in PNG-formaat). Dit helpt uw organisatie om een nieuwe strategie te formuleren die de voor uw organisatie noodzakelijke duurzaamheidsoplossingen integreert.
Leerdoelen:
Een belangrijk onderdeel van een serious game, naast het vermaak, is het leren van specifieke vaardigheden, kennis en/of houdingen. Tijdens “Expeditie: Sustainability in Hospitality” staan de volgende leerdoelen centraal:
- De deelnemer is na afloop in staat aan te geven wat een materialiteitsanalyse is.
- De deelnemer is na afloop in staat een materialiteitsanalyse te maken
- Indien er wordt gekozen voor de CSRD-variant van deze serious game wordt er een eerste versie van de materialiteitsanalyse gemaakt (zie hiervoor onderstaande leerdoelen).
- De deelnemer is na afloop in staat een beoordeling te maken hoe abstract/concreet zij over haar duurzaamheidsinitiatieven rapporteert.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om duurzaamheidsverbeteringen door te voeren in zijn/haar hotel.
- De deelnemer kent na afloop 200 mogelijke verbetermaatregelen ten aanzien van duurzaamheid.
Indien er voor de CSRD-variant van de expeditie wordt gekozen staan de volgende leerdoelen centraal:
- De deelnemer maakt een eerste versie van de materialiteitsmatrix voor zijn/haar eigen hotel.
- De deelnemer is na afloop in staat aan te geven wat een data-gedreven stakeholder analyse betekent in de context van de eigen werkzaamheden.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS E1: Klimaatverandering.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS E2: Verontreiniging.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS E3: Water en mariene hulpbronnen.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS E4: Biodiversiteit en ecosystemen.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS E5: Gebruik van hulpbronnen en circulaire economie.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS S1: Eigen werknemers.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS S2: Werknemers in de waardeketen.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS S3: Getroffen gemeenschappen.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS S4: Consumenten en eindgebruikers.
- De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS G1: Bedrijfsethiek en cultuur.