Het Teaching Hotel: Sustainability

De toenemende focus op duurzaamheid in de hospitalitysector brengt een golf van veranderingen teweeg. Steeds meer wet- en regelgeving, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), verplicht organisaties om verantwoording af te leggen over hun duurzaamheidsinspanningen. Daarnaast stellen gasten en opdrachtgevers steeds hogere eisen aan de duurzaamheid van hotels en andere accommodaties. Ook wanneer u zich niet hoeft voor te bereiden op strengere rapportage-eisen, verlangen gasten en eventuele opdrachtgevers stappen met betrekking tot duurzaamheid.

Wat betekent dit voor uw organisatie? Welke verwachtingen zijn er precies? En hoe kunt u morgen al aan de slag met verduurzaming? Ontdek het tijdens het spelen van de serious game ‘Teaching Hotel: Sustainability’. In deze game leert u welke verduurzamingsmogelijkheden er liggen binnen uw hotel, restaurant of bed & breakfast en hoe u deze kunt benutten. Op deze en meer vragen krijgt u antwoord tijdens het spelen van deze serious game.

Het spel:

Elke groep spelers beheert een eigen hotel met bijbehorend budget. Hun missie: duurzame maatregelen implementeren binnen de gestelde kaders.

In dit spel verdiepen deelnemers zich in duurzaamheid, met speciale aandacht voor twee CSRD-kernpunten: dubbele materialiteit en concrete maatregelen. Ze beginnen met het selecteren van materiële thema’s voor hun hotel, gevolgd door het implementeren van passende maatregelen.

Maar net als in het echt gaat dit niet zonder slag of stoot en komen er verschillende uitdagingen op uw pad: nieuwe regelgeving, onverwachte gebeurtenissen en veranderende meningen van investeerders. Winnen doet u door, ondanks deze hindernissen, vast te houden aan uw duurzame koers en deze succesvol te implementeren.

 

Doelgroep:

Hotel Hospitality is geschikt voor twee verschillende doelgroepen. Allereerst iedereen die betrokken is bij het management en dagelijkse operaties van een hotel of hotelketen. Het spel biedt een educatieve ervaring voor alle medewerkers, van management tot keukenpersoneel en van front- tot backoffice. Maar daarnaast is het spel, bij grotere hotelketens, ook waardevol voor de raad van bestuur en innovatieteams, aangezien zij allemaal een cruciale rol spelen in de duurzame toekomst van de organisatie.

Dankzij het herkenbare thema (iedereen is wel eens in een hotel geweest) is het spel ook geschikt voor teams voor organisaties uit andere branches en industrieën. Het biedt de medewerkers de mogelijkheid om inzicht te krijgen in hoe een duurzaamheidsstrategie effectief kan worden ontwikkeld en uitgevoerd volgens de richtlijnen van de CSRD. Door te leren van de dynamiek binnen de hotelindustrie, kunnen teams in andere sectoren praktische en inspirerende lessen toepassen op hun eigen duurzaamheidsuitdagingen en trajecten.

Het spel wordt gespeeld met een fysiek bord en fysieke kaartjes. Met een fysiek bord kunnen maximaal 4 spelers per bord meedoen, met een maximum van 20 borden en 80 spelers. Er is geen specifiek kennisniveau vereist om deel te nemen; het is toegankelijk voor iedereen.

Resultaten:

Deze serious game is ontwikkeld op basis van diepgaand onderzoek en praktijkervaring in de hospitalitysector. De materiële thema’s zijn gebaseerd op een grondige analyse van 300 internationale hotelketens, terwijl de meer dan 200 verbetermaatregelen zijn verzameld uit de praktijk van ruim 750 hotels wereldwijd. Deze robuuste empirische basis zorgt ervoor dat uw team direct kan leren van bewezen succesvolle interventies uit de sector.

Kies tussen een volledige of verkorte versie van onze serious game. In de eendaagse variant doorloopt u het complete CSRD-proces inclusief het opstellen van een materialiteitsmatrix. Kiest u voor een halve dag, dan focust u op vijf kernthema’s voor uw organisatie. In beide gevallen verwerft uw team niet alleen theoretische kennis, maar leert het direct praktische toepassingen kennen voor jouw specifieke situatie.

Een belangrijk onderdeel van een serious game, naast het vermaak, is het leren van specifieke vaardigheden, kennis en/of houdingen. Tijdens “Het Teaching Hotel: Sustainabilty” staan de volgende leerdoelen centraal:

Leerdoelen:

Een belangrijk onderdeel van een serious game, naast het vermaak, is het leren van specifieke vaardigheden, kennis en/of houdingen. Tijdens “Het Teaching Hotel: Sustainabilty” staan de volgende leerdoelen centraal:

  1. Uw team leert de materiële onderwerpen in hospitality herkennen en prioriteren;
  2. Uw team leert van 200 mogelijke duurzaamheidsmaatregelen die kunnen worden uitgevoerd;
  3. Uw team leert effectieve duurzaamheidsmaatregelen selecteren en implementeren;
  4. Uw team leert maatregelen afstemmen op organisatiedoelen;
  5. Uw team leert de impact van duurzaamheidskeuzes op de bedrijfsvoering begrijpen;
  6. Uw team leert het evaluatieproces voor nieuwe maatregelen beheersen.

Indien er voor de 1 daagse CSRD-variant van het spel wordt gekozen, zijn de aanvullende leerdoelen:

  1. De deelnemer maakt een eerste versie van de materialiteitsmatrix voor zijn/haar eigen hotel.
  2. De deelnemer is na afloop in staat aan te geven wat een data-gedreven stakeholder analyse betekent in de context van de eigen werkzaamheden.
  3. De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS E1: Klimaatverandering.
  4. De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS E2: Verontreiniging.
  5. De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS E3: Water en mariene hulpbronnen.
  6. De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS E4: Biodiversiteit en ecosystemen.
  7. De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS E5: Gebruik van hulpbronnen en circulaire economie.
  8. De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS S1: Eigen werknemers.
  9. De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS S2: Werknemers in de waardeketen.
  10. De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS S3: Getroffen gemeenschappen.
  11. De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS S4: Consumenten en eindgebruikers.
  12. De deelnemer is na afloop in staat om te beoordelen welke maatregelen zij kunnen uitvoeren om te verbeteren ten aanzien van ESRS G1: Bedrijfsethiek en cultuur. 
Scroll to Top